میخوای وارد بازار کار بشی و محصولات خودت رو بفرشی همین الان ثبت نام کن
0

ریاضی در جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت هم مانند دیگر زبان های برنامه نویسی امکانات و توابعی برای اعمال ریاضی دارد که به شما امکان می دهد کارهای ریاضی را بر روی اعداد انجام دهید.

Math.PI;            // returns 3.141592653589793

()Math.round

Math.round(x) مقدار x را به نزدیکترین عدد صحیح گرد می کند:

Math.round(4.7);    // returns 5
Math.round(4.4);    // returns 4

()Math.pow

Math.pow(x, y) مقدار ( x به توان y ) را محاسبه می کند:

Math.pow(8۲);      // returns 64

()Math.sqrt

Math.sqrt(x) جذر x را محاسبه می کند.

Math.sqrt(64);      // returns 8

()Math.abs

Math.abs(x) مقدار مطلق (مثبت) x را برمی گرداند.

Math.abs(-4.7);     // returns 4.7

()Math.ceil

Math.ceil(x) مقدار x را به اولین عدد صحیح بزرگتر از خودش برمی گرداند :

Math.ceil(4.4);     // returns 5

()Math.floor

Math.floor(x) مقدار x را به اولین عدد صحیح کوچکتر از خودش برمی گرداند .

Math.floor(4.7);    // returns 4

()Math.sin

Math.sin(x) سینوس زاویه x (برحسب رادیان) را نشان می دهد که همیشه مقداری بین ۱- تا ۱ است.

اگر می خواهید به جای رادیان از درجه استفاده کنید ، باید درجه ها را به رادیان تبدیل کنید:

زاویه بر حسب رادیان = ۱۸۰ / ( عدد پی PI * زاویه به درجه )

Math.sin(90 * Math.PI / ۱۸۰);     // returns 1 (the sine of 90 degrees)

()Math.cos

Math.cos(x) کُسینوس زاویه x (برحسب رادیان) را نشان می دهد که همیشه مقداری بین ۱- تا ۱ است.

اگر می خواهید به جای رادیان از درجه استفاده کنید ، باید درجه ها را به رادیان تبدیل کنید:

زاویه بر حسب رادیان = ۱۸۰ / ( عدد پی PI * زاویه به درجه )

Math.cos( * Math.PI / ۱۸۰);     // returns 1 (the cos of 0 degrees)

()Math.min و ()Math.max

از Math.min() و Math.max() می توان برای یافتن کمترین یا بیشترین مقدار در لیستی از آرگومان ها استفاده کرد:

Math.min(۱۵۰۳۰۲۰, –۸, –۲۰۰);  // returns -200
Math.max(۱۵۰۳۰۲۰, –۸, –۲۰۰);  // returns 150

()Math.random

Math.random() عدد تصادفی را بین ۰ (بزرگتر و مساوی ۰) و ۱ (کوچکتر از ۱ و بجز خود ۱) برمی گرداند:

Math.random();     // returns a random number

 

مقادیر ثابت ریاضی در جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت ۸ ثابت ریاضی را فراهم می کند که در شیء Math قابل دسترسی هستند:

Math.E        
Math.PI      
Math.SQRT2    
Math.SQRT1_2 
Math.LN2     
Math.LN10  
Math.LOG2E 
Math.LOG10E

سازنده شیء Math در جاوا اسکریپت

برخلاف سایر اشیاء، شیء Math سازنده ندارد. متد ها و ویژگی ها ایستا هستند.

تمام توابع و خصوصیات (ثابت) می توانند بدون ایجاد یک شیء Math در ابتدا استفاده شوند.

 

توابع شیء Math در جاوا اسکریپت

تابعتوضیحات
abs(x)مقدار مطلق (مثبت) x را بر می گرداند
acos(x)مقدار معکوس کوسینوس x را بر حسب رادیان بر می گرداند
acosh(x)مقدار معکوس کوسینوس هایپربولیک x را بر می گرداند
asin(x)مقدار معکوس سینوس x را بر حسب رادیان بر می گرداند
asinh(x)مقدار معکوس سینوس هایپربولیک x را بر می گرداند
atan(x)مقدار معکوس تانژانت x را بصورت عددی بین PI/2- و PI/2 رادیان برمی گرداند
atan2(y, x)مقدار معکوس تانژانت مختصات داده شده را نسبت به محور مثبت x برمی گرداند.
atanh(x)مقدار معکوس تانژانت هایپربولیک x را بر می گرداند
cbrt(x)ریشه مکعب x را برمی گرداند
ceil(x)مقدار x را به اولین عدد صحیح بزرگتر از خودش برمی گرداند
cos(x)مقدار کسینوس x را بر می گرداند (x بر حسب رادیان است)
cosh(x)مقدار کسینوس هایپربولیک x را بر می گرداند
exp(x)مقدار Ex را برمی گرداند
floor(x)مقدار x را به اولین عدد صحیح کوچکتر از خودش برمی گرداند
log(x)مقدار لگاریتم طبیعی x (بر پایه E) را بر می گرداند
max(x, y, z, …, n)مقدار بزرگترین عدد را برمی گرداند
min(x, y, z, …, n)مقدار کوچکترین عدد را برمی گرداند
pow(x, y)مقدار x به توان y را برمی گرداند
()randomیک عدد تصادفی بین ۰ و ۱ را برمی گرداند.
round(x)مقدار x را به نزدیکترین عدد صحیح گرد می کند
sin(x)مقدار سینوس x را بر می گرداند (x بر حسب رادیان است)
sinh(x)مقدار سینوس هایپربولیک x را بر می گرداند
sqrt(x)جذر x را محاسبه می کند
tan(x)مقدار تانژانت x را محاسبه می کند
tanh(x)مقدار تانژانت هایپربولیک x را محاسبه می کند
trunc(x)قسمت صحیح عدد x را برمی گرداند

 

امیدواریم آموزش توابع ریاضی در جاوا اسکریپت نیز برای شما مفید واقع شده باشد .برای مطالعه پست‌های بیشتر ، ما را در مدرسه کدنویسی تلگرام  و یا در تی جوان اینستاگرام دنبال کنید.

نظراتتون رو زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام کاربر عزیز

هر سوالی دارید در این بخش هستیم تا شما رو راهنمائی کنیم

روی لوگومون کلیک کنید

× چطور میتونم کمکتون کنم؟