میخوای وارد بازار کار بشی و محصولات خودت رو بفرشی همین الان ثبت نام کن
0

انواع داده ها در جاوا اسکریپت

انواع داده ها (Data Types) در جاوا اسکریپت

با سلام خدمت تمامی دوستان گرامی در این مقاله آموزشی قصد داریم در مورد انواع داده ها (Data Types) در جاوا اسکریپت مطالبی را عنوان کنیم .

متغیرهای جاوا اسکریپت می توانند بسیاری از انواع داده ای را داشته باشند : اعداد، رشته ها، بولیَن ،آرایه ، اشیا و دیگر نوع های داده ای:

مفهوم انواع داده ها

در برنامه نویسی، نوع های داده ای از مهمترین مفهوم ها هستند.

برای اینکه بتوانید بر روی متغیرها عملیاتی انجام دهید مهم است که در مورد نوع آن ها بدانید.

بدون نوع داده، یک کامپیوتر نمی تواند با خیال راحت این مساله را حل کند:

var x = ۱۶ + “علی”;

آیا معنایی برای جمع کردن “Volvo” با شانزده وجود دارد؟ آیا خطایی ایجاد می کند یا یک نتیجه را ایجاد می کند؟

جاوا اسکریپت با مثال بالا به صورت زیر برخورد می کند:

var x = “۱۶” + “علی”;

در هنگام جمع کردن یک عدد و یک رشته، جاوا اسکریپت این عدد را به عنوان یک رشته پردازش می کند.

جاوا اسکریپت دستورات را از چپ به راست پردازش می کند. ترتیب های مختلف می توانند نتایج مختلفی تولید کنند:

var x = ۱۶ + ۴ + “علی”;

نتیجه در مرورگر :

علی۲۰

همچنین به مثال زیر توجه کنید

var x = “Ali” + ۱۶ + ۴;

نتیجه در مرورگر برابر است با :

Ali164

 

در مثال اول، جاوا اسکریپت ۱۶ و ۴ را به عنوان عدد در نظر می گیرد، تا زمانی که به “علی” برسد.

در مثال دوم، از آنجا که اولین عملوند یک رشته است، تمام عملوند های بعد از آن به عنوان رشته در نظر گرفته می شوند.

نوع داده ها در جاوا اسکریپت پویا هستند

جاوا اسکریپت دارای انواع پویا است، این به این معنی است که یک متغیر را می توان برای نگهداری انواع داده های مختلف استفاده کرد:

 

var x;          
x = ۵;      
x = “John”

رشته ها در جاوا اسکریپت

یک رشته (یا یک رشته متن) یک مجموعه از کاراکترها مانند “John Doe” است.

رشته ها با علامت کوتیشن یا نقل قول مشخص می شوند. می توان آنها را با تک کوتیشن یا جفت کوتیشن نوشت:

var carName1 = “Volvo XC60”;   
var carName2 = ‘Volvo XC60’;

شما می توانید کوتیشن ها را در درون یک رشته استفاده کنید، تا زمانی که با کوتیشن های اطراف رشته مطابقت نداشته باشد:

به عنوان مثال وقتی دوطرف رشته تک کوتیشن است، شما فقط می توانید در داخل رشته از جفت کوتیشن استفاده کنید و یا برعکس.

var answer1 = “It’s alright”;                          // تک کوتیشن درون جفت کوتیشن
var answer2 = “He is called ‘Johnny'”;           // تک کوتیشن درون جفت کوتیشن
var answer3 = ‘He is called “Johnny”‘;          // جفت کوتیشن درون تک کوتیشن

اعداد در جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت تنها یک نوع اعداد دارد.

اعداد می توانند با اعشار یا بدون اعشار نوشته شوند:

var x1 = ۳۴٫۰۰;  
var x2 = ۳۴

اعداد خیلی بزرگ و یا فوق العاده کوچک را می توان با نماد علمی نوشت:

var y = ۱۲۳e5;      // ۱۲۳۰۰۰۰۰
var z = ۱۲۳e-5;     // ۰٫۰۰۱۲۳

بولیَن ها در جاوا اسکریپت

بولیَن ها فقط می توانند دو مقدار داشته باشند: true یا false.

var x = ۵;
var y = ۵;
var z = ۶;
(x == y)       // برمی گرداند true
(x == z)       //برمی گرداند false

آرایه ها در جاوا اسکریپت

آرایه های جاوا اسکریپت با کروشه [ ] نوشته می شوند.

آیتم های آرایه با کاما از هم جدا می شوند

کد زیر یک آرایه به نام cars تعریف (ایجاد) می کند،که سه آیتم (نام خودرو ها) را شامل می شود :

var cars = [“Saab”“Volvo”“BMW”];

ایندکس های آرایه از صفر شروع می شوند، یعنی اولین مورد [۰]، دوم [۱] و الی آخر ادامه می یابد.

اشیا در جاوا اسکریپت

اشیا در جاوا اسکریپت توسط آکولاد ها نوشته و تعریف می شوند { }.

خصوصیت های شی بصورت جفت های نام:مقدار که با کاما از هم جدا شده اند، تعریف می شوند.

var person = {firstName:“John”, lastName:“Doe”, age:50, eyeColor:“blue”};

 

شی (person) که در مثال بالا تعریف شده است دارای ۴ خصوصیت است: firstName, lastName, age, eyeColor.

 

عملگر نوع

می توان از عملگر نوع typeof برای بدست آوردن نوع یک متغیر استفاده کرد.

عملگر typeof نوع متغیر یا عبارتی را باز می گرداند:

typeof “”         // رشته بر می گرداند
typeof “John Doe”    //رشته بر می گرداند

typeof ۰              // عدد بر می گرداند

مقدار Undefined

در جاوا اسکریپت، یک متغیر بدون مقدار، دارای مقدار پیشفرض undefined است. نوع متغیر نیز undefined است.

هر متغیری را می توان با مقدار دهی به undefined خالی کرد. نوع آن نیز undefined خواهد شد.

var car; 

car = undefined;  

مقادیر خالی

بعضی از مقادیر خالی هیچ ارتباطی به undefined ندارد.

یک رشته خالی دارای یک مقدار معتبر و نوع معتبر است.

var car = “”

مقدار Null

در جاوا اسکریپت null یعنی “هیچ”. به عنوان چیزی که وجود ندارد فرض می شود.

متاسفانه، در جاوا اسکریپت، نوع داده null یک شی است.

می توان این مورد را یک اشکال در جاوا اسکریپت دانست که نتیجه عبارت typeof null یک شی می شود. اگر چه می بایست null باشد.

شما می توانید با مقدار دهی یک شی به null آن را خالی کنید.

var person = {firstName:“John”, lastName:“Doe”, age:50, eyeColor:“blue”};
person = null;

همچنین شما می توانید با مقدار دهی یک شی به undefined آن را خالی کنید.

var person = {firstName:“John”, lastName:“Doe”, age:50, eyeColor:“blue”};
person = undefined; 

 

تفاوت بین Undefined و Null

undefined و null در مقدار برابر هستند، اما در نوع متفاوتند:

typeof undefined           // undefined
typeof null                // object

null === undefined         // false
null == undefined          // true

مقدار اولیه

یک مقدار داده اولیه، یک مقدار داده ساده بدون هیچ ویژگی و متد اضافی است.

عملگر typeof می تواند یکی از این انواع اولیه را بازگرداند:

رشته

عدد

بولیَن

undefined یا تعریف نشده

 

داده های پیچیده

عملگر typeof می تواند یکی از دو نوع پیچیده را بازگرداند:

تابع

شی

عملگر typeof نوع object را برای اشیا، آرایه ها و null باز می گرداند.

عملگر typeof نوع object را برای توابع باز نمی گرداند.

typeof {name:‘John’, age:34}          // Returns “object”
typeof [۱,۲,۳,۴]                             // Returns “object” (not “array”, see note below)
typeof null                                   // Returns “object”
typeof function myFunc(){}           // Returns “function”

عملگر typeof مقدار “object” را برای آرایه ها برمی گرداند چون آرایه های جاوا اسکریپتی شی هستند.

 

 

 

امیدواریم آموزش انواع داده ها (Data Types) در جاوا اسکریپت نیز برای شما مفید واقع شده باشد .برای مطالعه پست‌های بیشتر ، ما را در مدرسه کدنویسی تلگرام  و یا در تی جوان اینستاگرام دنبال کنید.

نظراتتون رو زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام کاربر عزیز

هر سوالی دارید در این بخش هستیم تا شما رو راهنمائی کنیم

روی لوگومون کلیک کنید

× چطور میتونم کمکتون کنم؟