در این مقاله قصد داریم درباره عدد فی و همچنین اهمیت عدد فی در طراحی لوگو صحبت کنیم.
عدد فی از تقسیم دو خط که یکی از آنها از دیگری بزرگتر باشد به دست میآید و آن عدد مساوی ۱٫۶۱۸ است. عدد فی با نام دیگر نسبت طلایی نیز شناخته میشود. یکی از ویژگیهای جالب توجه عدد فی این است که اگر یک واحد از عدد فی را کم کنیم، مقدار آن با عکس خودش برابرمیشود.
مزایای استفاده از عدد فی در طراحی لوگو
- طراحی دقیق و منظم لوگو
- امکانات فوق العاده برای طراحی لوگوهای متنوع
- قابلیت تغییر سایز و شکل بصورت دلخواه
- سرعت عمل در کار
- زیبایی در طرح به دست آمده
کاربرد های عدد فی در طراحی:
۱- عدد فی در گرافیک و طراحی لوگو نیز کاربردهای زیادی دارد. با توجه به اینکه لوگوها نیز براساس اشکال هندسی طراحی میشوند، بنابراین استفاده از عدد فی میتواند مهندسین و طراحان را یاری نماید.
۲- استفاده از عدد فی در طراحی و ترسیم اشکال هندسی نیز کاربرد زیادی دارد، که به صورت رعایت عدد ۱٫۶۱۸ در در ترسیم اضلاع اشکال مختلف مانند مستطیل، مثلث متساویالساقین،دایره و … میباشد.
۳- یکی از رایجترین کاربردهای عدد فی یا همان نسبت طلایی، استفاده در صنعت معماری میباشد. نمونه بارزی که میتوان نام برد، برج میلاد میباشد. این بنا طول ۶۳ متر و عرض ۴۲ متر دارد که بنابراین ۵/۱=/۴۲ ۶۳ و به عدد طلایی نزدیک میباشد.
۴- در طبیعت نیز عدد فی موجب شگفتی برخی از مهندسین شده است. برای نمونه در گل آفتابگردان، دانههایی که به شکل مارپیچ رشد کردهاند، نسبت قطر هرمارپیچ به مارپیچ بعدی، همان عدد فی میباشد. همچنین اگر در هر کندوی زنبور عسل، تعدادزنبورهای ماده را به نر تقسیم کنیم، به عدد فی میرسیم. عدد فی در فاصله سر انسان تا زمین و تقسیم آن بر فاصله شکم تا زمین، بدست میآید.
با توجه به این که بسیاری از معماران و طراحان از عدد فی برای طراحی کارهای خود استفاده میکنند، علائم تجاری نیز مستثنی از این امر نیست. به عبارت دیگر از آنجا که لوگو نیازمند یک طراحی دقیق و منظم است، ذهن طراحان و گرافیستها با نسبت عدد فی راحتتر و بهتر میتواند عمل نماید.
استفاده از عدد فی در لوگوهای معتبر و برتر جهان
۱- لوگوی پپسی: شرکت پپسی به عنوان یکی از شرکتهای معتبر در حوزه تولید نوشیدنی، لوگوی خود رابا استفاده از دایرههایی که توسط عدد فی تقسیم بندی شده، ساخته است.
۲- طراحی لوگوی اپل: لوگوی اپل به صورت یک سیب است که در یک طرف آن به صورت گاز زدگی میباشد. این طرح توسط یک مربع به همراه دایرههایی انجام شده که با نادیده گرفتن قسمتی ازدایرهها و ترکیب آنها، لوگوی اپل به وجود آمده است.
۳- لوگوی توییتر: این لوگو نیز همچون لوگوی اپل از دایره و تعدادی مربع تشکیل شده که با استفاده از عدد فی، دایرهها تقسیم بندی شده و در کنار هم قرار گرفتهاند و شکل یک پرنده را ایجاد کردهاند.
برای اطلاع از اخبار و مطالب در این حوزه ما را در اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید.