میخوای وارد بازار کار بشی و محصولات خودت رو بفرشی همین الان ثبت نام کن
0

آموزش نوشتن برنامه توسط spring framework

آموزش نوشتن برنامه توسط spring framework

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمام برنامه نویسان و دوستان عزیز و گرامی
در جلسات قبل با معماری و معرفی فریم ورک اسپرینگ خدمت شما عزیزان بودیم .
در این جلسه اولین برنامه خودمون رو در فریم ورک اسپرینگ خواهیم نوشت.
آموزش تنظیم و نصب اسپرینگ
خوب بریم سراغ آموزش

آموزش نوشتن اولین برنامه توسط spring framework :

در این درس ، قصد داریم تا کدنویسی با چهارچوب کاری Spring را شروع کنیم . قبل از آغاز کدنویسی ، حتما مطمئن شوید که محیط کاری Spring ، به درستی برروی سیستم شما نصب شده است و برای این منظور بایستی مراحل درس قبل ، آموزش نصب و راه اندازی چهارچوب کاری Spring را به دقت مطالعه کنید . ما همچنین درنظر میگیریم شما کمی با نحوه کار Eclipse آشنایی دارید . در اولین برنامه ای که با چهارچوب کاری Spring خواهیم نوشت ، کدهای ما مقدار “Hello World” را در خروجی نمایش خواهند داد .

مرحله اول : ایجاد پروژه

قدم اول ، ایجاد یک پروژه ساده جاوا به وسیله ابزار Eclipse است . برای این منظور مراحل زیر را در منو طی کرده ( File ->New ->Project) و در نهایت ویزارد Java Project را از لیست ویزاردها انتخاب کنید. سپس همانند تصویر زیر ، نام پروژه را Hello Spring تعیین کنید :

اولین برنامه در spring

به محض اینکه پروژه جدید شما ایجاد شود ، محتویات تصویر زیر را در منوی Project Explorer خواهید دید :

اولین برنامه در spring

مرحله دوم : اضافه نمودن کتابخانه های لازم :

در مرحله دوم بایستی چهارچوب کاری Spring و کتابخانه های مورد نظر خود را از Common logging API به پروژه اضافه کنیم . برای این منظور برروی نام پروژه خود کلیک نموده و مسیر زیر را طی نمایید : ( Build Path ->Configure Build Path ) ، تا پنجره Java Build Path همانند عکس زیر باز شود :

بیشتر
آشنایی با شغل برنامه نویسی
اولین برنامه در spring

سپس دکمه Add External JARS که در زیرمنوی Libraries قرار دارد را کلیک نموده تا چهارچوب کاری Spring و سایر کتابخانه های مورد نظر را از بخش Common Logging ، طبق فهرست زیر به پروژه اضافه کنیم :

  • commons-logging-1.1.1
  • spring-aop-4.1.6.RELEASE
  • spring-aspects-4.1.6.RELEASE
  • spring-beans-4.1.6.RELEASE
  • spring-context-4.1.6.RELEASE
  • spring-context-support-4.1.6.RELEASE
  • spring-core-4.1.6.RELEASE
  • spring-expression-4.1.6.RELEASE
  • spring-instrument-4.1.6.RELEASE
  • spring-instrument-tomcat-4.1.6.RELEASE
  • spring-jdbc-4.1.6.RELEASE
  • spring-jms-4.1.6.RELEASE
  • spring-messaging-4.1.6.RELEASE
  • spring-orm-4.1.6.RELEASE
  • spring-oxm-4.1.6.RELEASE
  • spring-test-4.1.6.RELEASE
  • spring-tx-4.1.6.RELEASE
  • spring-web-4.1.6.RELEASE
  • spring-webmvc-4.1.6.RELEASE
  • spring-webmvc-portlet-4.1.6.RELEASE
  • spring-websocket-4.1.6.RELEASE

مرحله سوم : ایجاد فایل های منبع ( Source Files ) :

در مرحله بعد قصد داریم تا فایل های منبع ( Source Files ) را به پروژه خود اضافه کنیم . برای این منظور ابتدا بایستی یک پکیج با نام دلخواه مثل com.tahlildadeh را ایجاد کنیم . جهت این کار ، برروی گزینه src از بخش package explorer کلیک نموده و سپس مسیر را طی کنید :
( New ->package )
سپس فایل های HelloWorld.java و MainAPP.java را در زیر پکیج com.tahlildadeh ایجاد می کنیم .

اولین برنامه در spring

کد فایل Hello World.java به صورت زیر می باشد :

package com.tutorialspoint;
public class HelloWorld {
private String message;
public void setMessage(String message){
this.message = message;
}
public void getMessage(){
System.out.println(“Your Message : ” + message);
}
}

کد زیر نیز ، مربوط به فایل MainAPP.java است :

package com.tutorialspoint;
 
import org.springframework.context.ApplicationContext;
import org.springframework.context.support.ClassPathXmlApplicationContext;
 
public class MainApp {
public static void main(String[] args) {
ApplicationContext context =
new ClassPathXmlApplicationContext("Beans.xml");
 
HelloWorld obj = (HelloWorld) context.getBean("helloWorld");
 
obj.getMessage();
}
}

به دو نکته مهم راجع به برنامه main اشاره می کنیم :

  • اولین نکته مهم این است که بایستی محتوای برنامه را در محلی که کتابخانه API برنامه یعنی ClassPathXml ApplicationContenxt قرار دارد ، ایجاد کنیم . API اشاره شده فایل های bean configuration را خوانده و بر حسب آن ، بر عملیات ایجاد و مقدار دهی کل اشیای برنامه از جمله اشیای فایل bean configuration نظارت و کنترل میکند .
  • نکته دوم در مورد کد این است که بایستی به وسیله متد get Bean() در محتوای ایجاد شده ، bean لازم برنامه را دریافت کنیم . این متد از Bean ID استفاده کرده تا یک شی عمومی را برگرداند و این شی در نهایت می تواند قالب دهنده اشیای واقعی برنامه باشند .زمانی که شما یک شی را در اختیار داشته باشید ، از آن می توانید برای فراخوانی هر متدی در یک کلاس استفاده کنید .
بیشتر
آموزش به اشتراک گذاری کدهای جاوا

مرحله چهارم : ایجاد فایل پیکر بندی اطلاعات Bean Configuration

اولین برنامه در spring

در مرحله چهارم ، شما می بایست یک فایل bean configuration ایجاد کرده که یک فایل XML بوده و همانند یک سیمان عمل کرده و کلید کلاس های bean را به هم می چسباند . این فایل بایستی در زیر پوشه src همانطور که در بالا نشان داده شده است ، قرار گیرد :

معمولا برنامه نویسان جاوا این فایل را با نام Bean.xml ذخیره می کنند ، ولی شما مجاز هستید هرنام دلخواه دیگری را نیز به کار ببرید . فقط توجه داشته باشید که نام این فایل در متغیر CLASSPATH وجود داشته و از طرف دیگر از همین نام در هنگام تولید محتوای فایل MainAPP.java آن طور که در قسمت قبل نشان دادیم ، استفاده کنید .
فایل Bean.xml جهت اختصاص دادن ID های منحصر به فرد برای bean های مختلف استفاده شده و همچنین ایجاد اشیای مختلف با مقدارهای متفاوت را کنترل می کند ، بدون اینکه تاثیری برروی فایل های اصلی Spring داشته باشد .
برای مثال ، با استفاده از فایل زیر می توانید هرمقدار دلخواهی را به متغیر mwssage پاس داده و بدون تاثیر گذاشتن برروی فایل های MainAPP.java و HelloWorld.java ، مقادیر مختلف آن را در خروجی چاپ کنید . بیایید به نحوه کار آن نگاهی بیاندازیم :

<!--?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?-->
 
<beans xmlns="www.springframework.org/schema/beans" xmlns:xsi="www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:schemalocation="www.springframework.org/schema/beans
www.springframework.org/schema/beans/spring-beans-3.0.xsd">
 
<bean id="helloWorld" class="com.tutorialspoint.HelloWorld">
<property name="message" value="Hello World!">
</property></bean>
 
</beans>

هنگامی که برنامه Spring در حافظه لود می شود ، چهارچوب از فایل فوق جهت ایجاد کلیه bean های تعیین شده در آن استفاده کنید . سپس ID های منحصر به فرد به هرکدام از اشیایی که در تگ برای پاس دادن مقادیر مختلف متغیرها در هنگام ایجاد هر شی ، استفاده کنید .

بیشتر
آموزش جاوا

مرحله پنجم –اجرای برنامه :

پس از اینکه فایل های اصلی برنامه ( Source files ) و فایل پیکربندی bean canfiguration را ایجاد نمودید ، می توانید برنامه را کامپایل و اجرا کنید . برای این منظور ، فایل MainAPP.java را انتخاب کرده و سپس از گزینه Run در برنامه Eclipse استفاده نموده و یا دکمه های Ctrl+F11 را باهم فشار دهید . اگر همه چیزدر برنامه شما درست باشد ، زیر در خروجی برنامه Eclipse نمایش داده می شود :

Your Message : Hello World

تبریک میگوییم ، شما اولین برنامه Spring خود را با موفقیت ایجاد کردید . شما میتوانید انعطاف پذیری برنامه ذا با تغییر مقدار متغیر message و عدم تغییر در فایل های اصلی برنامه مشاهده کنید . در بخش های بعدی ، کارهای جالبتری را با Spring انجام خواهیم داد .

نظراتتون رو زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید .

نویسنده : مرتضی قاسم خانی

منبع وب سایت مدرسه کد نویسی

در صورت داشتن سوال میتوانید از قسمت افزودن سوال سوالات خود رو بپرسید خوشحال میشم تجربیات و سوالات خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید .

یا علی.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام کاربر عزیز

هر سوالی دارید در این بخش هستیم تا شما رو راهنمائی کنیم

روی لوگومون کلیک کنید

× چطور میتونم کمکتون کنم؟